søndag 20. april 2014

Nautgardstindane og Stornubbane

Først hadde jeg planer om å gå traversen alene på fjellski, men etter litt innsamling av diverse utstyr, klarte vi å samle sammen utstyr til pappa også. Far og datter på tur i Jotunheimen. Pappa hadde gått Nautgardstindane før, men manglet Stornubbane. Jeg hadde ikke vært på noen av dem før. Har generelt vært veldig lite i Jotunheimen Øst.

Avreise fra Skeikampen kl. 0710. Begynte å gå fra Hindsæter kl. 0920 opp mot Hindflyen. Vi slet med å få kartet til å stemme overens med terrenget. Etter en bomtur oppom Russli-Rundhøe (1831 moh) stod vi på skaret mellom Austre Nautgardstinden (2194 moh) og Nautgardstinden (2258 moh). Pappa rigget seg til i sola mens jeg gikk opp på Nautgardstinden, han hadde jo tross alt gått der før. 
Epleskrot.
Nautgardstinden
På toppen av Nautgardstinden
På grunn av bomturen på Russli-Rundhøe, som tok ca. 45 min av tiden vår, måtte jeg droppe Nautgardsoksle (2089 moh) for at vi skulle rekke å gå hele traversen. Den får spares til en løpetur senere. Kl. 1415 var jeg på første toppen av totalt seks topper. Tiden gikk utrolig fort. Fra Nautgardstinden gikk vi videre til Austre Nautgarstinden, også fulgte vi ryggen bortover til Stornubben (2174 moh), Vesl-Stornubben (2055 moh), Aust-Stornubben (2049 moh), også kalt for Austnubben, og til slutt Aust-Stornubben Øst (2020 moh). 
Austre Naugrdstind.
Far på vei mot Sornubben

Austre Nautgardstind og Nautgardsoksle
Sornubben

Vesl-Stornubben

Aust-Stornubben

Siste toppen, Austre-Stornubben Øst.

Kl. 1715 var vi på den siste toppen og deretter skulle det være enkelt å renne ned til Hindsæter. Men det har vært mye vind i fjellet denne påsken, så snøen ned var helt forblåst og hard og enkelte steder var det samlet seg sånne små fokksnø-skavler. Returen tok derfor mer krefter enn antatt. Men vi kom oss ned til syvende og sist og var tilbake ved bilen kl. 1900. Da ventet bare en totimers tur i bil tilbake til Skeikampen. To slitne kropper hadde tilbakelagt en kjempefin dag i fjellet og fått enda nye tilskudd til samlelista si.


Nesten hele traversen sett fra Hindflyen.
Se filmen fra turen under her:


2 kommentarer:

  1. Nå ble jeg misunnelig! ;) For et nydelig vær!! Så ut som en fantastisk tur. Mange flotte bilder!
    God tur videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. :) En tur jeg absolutt kan anbefale!

      Slett