tirsdag 10. september 2013

Langvasshøe, Visbretinden og Kyrkja, 8. september 2013

Målet for helgen var opprinnelig Urdadalstind-traversen. På grunn av den lange turen i går, valgte vi å endre turmålet. Marit fikk bestemme mellom Langvasshøe og Stetinden, og valget falt på Langvasshøe. Etter å ha spist frokost og pakket sammen sakene våres i bilen, tuslet vi bortover, før vi fulgte stien mot Kyrkja. Videre opp og bortover Kyrkjeoksle, og spiste lunsj rett før ryggen opp til Langvasshøe (2030 moh). Greit og fint med varder opp til Langvashøe. Enda finere sti opp til toppen til Visbreatinden (2234 moh). Vi ble begge overrasket over hvor fint og luftig det var på toppen - utsikten var nydelig. Tross vinden som var, satt vi lenge og bare koste oss her, før vi begynte på ferden tilbake. Returen gikk samme vei, med en rask visit på Kyrkja (2032 moh), som ble Marits tiende 2000-m-topp.

På veien tilbake til Leirvassbu så vi en skikkelse, som satt med ryggen til oss, som hadde campet ned ved det lille vannet på venstre siden av veien. Hele tilstedeværelsen minnet meg om en person som jeg kjenner svært godt, og jeg sa til Marit at denne personen kunne ha vært Pernille. Jeg var nesten ved å rope navnet hennes også, men lot det være. I stedet nøys jeg - to ganger. Da reise skikkelsen nede ved vannet seg opp og ropte navnet mitt. Pernille kjente nemmelig igjen det nyset. Gjensynet ble dessverre kort, fordi vi måtte skyndte oss å returnere til Sogndal fordi Siri var på vei dit med Sognebussen fra Bergen. Men vi fikk i det minste gitt hverandre noen klemmer og utveklset noen ord.

Tid: 8,5 time.

Langvasshøe og Visbretinden

Makrell i tomat i solveggen

På toppen Langvasshøe, med Visbretinden bak. God og tyelig sti. 

Man blir blid som ei sol på toppen av Visbretinden

Visbretinden - topp nr 60!


Kyrkja, Marits 10 topp! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar