torsdag 25. juni 2015

Løpetur fra Le Brevent til Plan Praz

I går natt innså vi hvor uheldige vi var med vårt forsøk på å bestige Mont Blanc og hvor heldig man faktisk kan være. Fra balkongen på hotellrommet vårt kunne vi titte opp på Mont Blanc-massivet og ganske fort fastslå hvilke forhold disse vågale menneskene skulle få under nattens ferd: stille stjerneklar himmel. Og dermed ble ikke dagen i dag noe særlig verre. Sol, blå himmel og ikke én eneste sky. Herregud, for en opplevelse! Håper alle hadde en fin tur, for i dag var hu god, den hvite dronning


Men det er ikke bitterheten om å ikke nå toppen dette innlegget skal handle om. For jeg kjenner ingen bitterhet, bare glede, særlig etter en dag som denne. Hvorfor, spør du? Jo, for som dere sikkert har forstått, i hvert fall håper jeg at jeg har klart å formidle mine følelser på en riktig måte, så virkelig elsker jeg å være ute i naturen og oppleve dens mangfold og enkelhet, uansett om det er i skog eller fjell – selv om det alltid er et pluss at det er noe som kan minne om en forhøyning i naturen. Og med disse bildene vil jeg gjerne vise hvor vakkert og befriende det kan være å bare eie et par joggesko (okey, så har jeg kanskje 15 par med joggesko, men hvem holder tellinga?) og bevege seg ut, og Chamonix er ingen unntak her. For her er det stier på stier, opp og ned, bort og vekk, i skog, langs elver og i bratte fjellsider. Og her er du tett på naturen og inntrykkene blir så store når du har fjelltopper som strekker seg over 4000 meters høyde. Og kanskje det fineste er at man er langt ifra avhengig av sti. For kommer du deg over tregrensa, ja da kan du virkelig løpe over alt. Være Dora the Explorer. Og du, et murmeldyr er MYE kulere enn en flokk med reinsdyr!



Le Brevent


Neseblod





Forsøk på et splitthopp


Mammut Lithium Speed 20 l er perfekt for slike turer.


Løper med gemser

Col du Brevent (2368 moh)


Gemse
Murmeldyr

Tid: 3 t
Distanse: 16,5 km
Høydemetere: 2771 m
Høyeste punkt: 2406 moh (Col du Cornu)

PS.: Ble du gira? Boka Altitrail Mont-Blanc - courir en montagne/a trail running guide av Pascal Frérot serverer enda flere godbiter og kan være til god hjelp til planleggingen av dagens og morgendagens treningsøkt. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar