onsdag 9. juli 2014

Klatreferie til Bohuslän, Sverige

Det var klart for ferieuka til Espen og meg. Jeg hadde sett for meg tur i fjellet, type Setesdalsheiene, Trollheimen og lignende. Men yr påstod at da ville vi få regn hele uka, og regn var vi ikke interessert i. Derfor valgte vi å søke over til Svenskegrensa og la turen til Bohuslän hvor vi kunne klatre og leve svaberglivet. Vi måtte tross alt legge til rette for Aron også.

Så da bar det i vei mot Sverige. Underveis kom jeg på at det er kanskje ikke bare er bare bare å ha med seg hund over til Sverige. Behjelpelige jenter på Dyreklinikken ordet med pass og ormkur til vesle Aron, så det å ha valp satte ingen stopper for å bevege seg ut av riksgrensen.

På søndag skulle vi endelig klatre etter mye styr med å finne teltplass, anskaffelse av for-føreren og låne klatresele (da Espen hadde glemt sin). Vi dro til Brappersberget, ved Lyse kirke, og fikk klatret to ruter. Dagen etter var det skikkelig regnvær og vi dro inn til Lysekil og spiste lunsj på Norra Hamnen 5 - anbefales på det sterkeste! Etterpå gikk vi en tur ved Gullmarsskogen med Aron. Tirsdagen kom med stekende varme, så det var ikke aktuelt å forlate sjøen med det første i hver fall. Klatret en rute på Brappersberget på kvelden før vi dro tilbake til Norge og Gullverket i 19-tiden.

Klatring
Området i Bohuslän byr på mye fin klatring, med mange fine klipper med utsikt over havet. Her finnes det lite boltede ruter og det er klatring med egne sikringer som gjelder. Klatreføreren for Bohuslän er utsolgt, og det ventes en ny fører sommeren 2014 (ikke kommet på markedet enda). I mellomtiden har Klättretorpet utgitt en for-fører hvor mange av rutene er enkelt beskrevet som fås kjøpt hos VPG, Oslo Sportslager eller hos Hanna og Petter som driver Klättertorpet like ved Brastad. OBS OBS: skal du ringe og snakke med dem så bruk nummeret som står på hjemmesiden deres og ikke den som står i for-føreren, da dette nummeret ikke var gyldig. Også bloggen Drammensgranitt har skrevet mye detaljert om klatring i Bohuslän.

Klättertorpet som drives av Hanna og Petter. Veldig hyggelig mennesker, dessverre er campingen deres nedlagt.
Brappersberget, ved Lyse kirke, er et sydvendt berg som er mye besøkt. Mye fin klatring for nybegynnere og friksjonen er god. Norden Ark ser også veldig bra ut, ut ifra for-føreren. Dessverre fikk ikke vi sjekket ut dette området under dette besøket.
Brappersberget

Altarorgie, 4+
Lyse kirke
Husk nok kalk

Overnatting
Det finnes mange campingplasser nedover mot Lysekil. Espen og jeg ønsket derimot å ligge litt mer for oss selv ved sjøen og ikke inne på en campingplass blant mange andre mennesker. Det er ikke enkelt å finne egnet teltplass om man ønsker fricamping. Etter en hel dag med kjøring hit og dit på leting etter teltplass fant vi endelig det ulitmate stedet; Fiskebäcksvik. Her var det gress å slå opp teltet på og klipper og sjø man kan nyte fine sommerkvelder på.

Espen lager mat, Marte gjør som hun pleier: lar Espen lage mat i fred.

Fint området for telting i Fiskebäcksvik
Spisesteder
Kan anbefale fiskeresturanten Norra Hamnen 5 i gamlebyen i Lysekil. Resturanten har fått en pris av Tripadvisor, av en eller annen sort, og stedet ga en gastronomisk opplevelse som man skjeldent får oppleve. Også tapasresturanten i utkanten av Lysekil, Luna Cafe, kan anbefales. Maten var veldig god og kom kjapt på bordet. Stedet var også veldig koselig.

Treningsmuligheter
Det er indyllisk å løpe langs sjøen på svabergene. Så lenge det ikke er trær er det fint å løpe off road. Ellers er Gullmarsskogen veldig fin, med flere merkede turløyper og byr på fint og variert løpeterreng. Ellers er det bra merka turområder alle steder langs kysten og i skogen. Følg blåmerket rute.
Tur i Gullmarsskogen
Tur i Gullmarssogen
Matbutikk
Vi handlet for det meste på Coop Extra som ligger like før du kommer til selve Lysekil og er Lysekils største matbutikk. Her er utvalget stort og butikken var den nærmeste Lyse kirke og Fiskebäcksvik.