fredag 2. august 2013

Gjertvasstind (2351 moh) 20. juli 2013

Kom hjem fra en uke med sykkelferie i Italia på torsdag. Dro med fly til Sogndal på fredag, hvor jeg var i to timer, før Frida og jeg kjørte videre til Turtagrø hvor vi skulle møte Andreas, Kari og Karis "P", Geir. Vi parkerte bilene i Helgedalen og gikk inn til Helgedalsbotnen, hvor vi laget camp.

På lørdag stod vi opp kl 0600, med avreise 30 min forsinket, kl 0730. Vi gikk i lett morgentåke mot Keiserpasset, hvor vi spiste litt mat, før vi siktet oss inn på snørenna mellom topp 1764 moh og 1924 moh, opp det man kan kalle for ryggen til Gjertvasstind.

Reperasjon av sekk.


Ingen sak å være på tur med O-løpere.
Opp til topp 1982 moh måtte det klyves. Etter denne affæren ble gruppen halvvert, hvor bare Andreas og jeg gikk videre opp til toppen. Der i fra brukte vi ca. 1,5 t før vi var på toppen. Det var flere som hadde valgt Gjertvasstind som turmål denne dagen, så vi var langt fra alene her. Jeg nøyt 15 min med en storslagen utsikt mot Storen. Dessverre kunne vi ikke gå videre denne dagen, og det var litt vedmodig jeg returerte samme vei ned som opp. Traversen må nok spares til en senere anledning. Stakkars Kari og Geir, de måtte vente 3 timer på en hylle litt lengre nede, selv om Andreas og jeg gikk så raskt vi bare maktet. Det var en glednes gjennsyn. Vi spiste litt mer mat, før vi begynte på den laaange retuen tilbake til teltene. Etter Keiserpasset langet Andreas ut, slik at han kunne komme før oss til campen og ha middagen klar til oss andre. For en kar! Det smakte utrolig godt med pasta og noe saus, før vi la oss i soveposene våres. Da hadde klokka passert 2300. Kort oppsumert: en veldig fin dag, med et veldig fint vær. Selve toppen var ikke så storslagen, så jeg vil anbefale å gå videre mot Centraltind (2348 moh), i stedet for å gå samme veien tilbake. I god gammel tradisjon fikk jeg i det minste opparbeidet et nytt skille.
Gjertvasstind

På toppen med Styggedalstindane og Storen i bakgrunnen.

Kjærestepar i gamleda´r

Så godt var med med middag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar