søndag 13. september 2015

Hyttehelg i Veodalen

Grønbue Hyttebok står det skrevet:

11.-13. september 2015
"Vi kom opp hit sent fredag kveld, så sent at mørket kom før oss og vi ble kjørende litt fram og tilbake for å lete etter hytta. Men vi fant fram til slutt. Gleden var stor da vi låste opp døra til hytta, for her var det koselig!
Nattehimmelen på fredag; nordlys og stjerneklart
Lørdags morgen tok vi det med ro. Da jeg gikk ut på morgenen for å gå på do møtte en hel reinsdyrflokk meg i døra. Dårlig tegn at reinsdyrene trekker seg så lavt ned. Værmeldingene fra yr stemte nokså bra: vind, regn og tåke. Målet med turen var selvfølgelig å bestige noen nye 2000 m-topper og at Aron skulle få sin 50. 2000 m-topp (49 topper per dags dato). Fra hytta gikk vi innover Bergenusshaugen (1496 moh), hvor vi måtte på en rype og to reinsdyrflokk.
Aron og jeg kikker på reinsdyrene
Vi hadde kommet oss godt inn mot Trollsteinkleiven da Espen sa at nok var nok. Været hadde tatt seg opp nokså kraftig og han sa med en bestemt tone at vi ikke skulle opp på noe fjelltopp i dag. Jeg hadde håpet på at vi i det minste kunne skyndte oss opp på Grotbreahesten (2018 moh). Da vi snudde møtte vi på en rypeflokk på ca. 6-7 stykker. Håper alle jegere lar børsa hvile i år slik at rypebestanden og skogsfuglene kan få lov til å ta seg opp igjen. Jeg skal i hvert fall ikke jakte i år, bare trene.
Opp fra Bergenusshaugen
Uansett, noen topp ble det ikke, men vi fikk allikvel en tur på omtrent 4,5 time. Tilbake til hytta fikk vi fyr i ovnene og temperaturen nærmet seg fort badstue. Reinsdyrtaco og rødvin på menyen. Utover natten eksalerte vinden ytterligerer og i løpet av natten ble jeg faktisk bekymret for bilen som stod parkert nede ved veien.

Reinsdyrtaco og rødvin
I dag er det utvask og retur tilbake til Hamar. Ingen tur i dag da Espen skal rekke flyet tilbake til Bergen. Vi har hatt en kjempefin helg her til tross for ingen 2000 m-topper. Regner med vi komme tilbake hit ved en senere anledning og forhåpentligvis kan vi få med oss både Grotbreahesten, Svarthokshøe, Trollsteinrundhøe, Dronningje og Trollsteineggje.