fredag 5. desember 2014

Senhøsten kort oppsummert

Denne senhøsten har ikke vært helt det store sånn turmessig. Gjøremålene og planene har allikevel stått i kø og i tur og orden etterhverandre. Jeg savner fjellheimen og ikke minst det å ha en nærhet til den. Sånn sett blir jeg gal av å bo på "flatbygda". Ikke én motbakke eller noe som i det minste kan minne om et berg, topp, tind eller fjell. Tilnød en ås. Jeg minnes om de dagene hvor jeg sprang opp på en fjelltopp før lunsj eller etter middagen. Noen ganger alene og andre gangere ilag med andre. De gangene da fjellet og utsikten var en del av hverdagen. Nå er frihet til de grader redusert. Fotlenka er på. Et annet fokus må frem.

Som sagt så har ikke denne senhøsten vært det helt store sånn turmessig. Med det mener jeg at jeg ikke har sovet i telt over flere dager eller sanket noen nye topper i samlingen. Men jeg har ikke satt friluftslivet vekk, den har vært med meg hele tiden. Og turene har vært små, så små som i typen dagsturer. Jeg trøster meg med et slagord som jeg tror Stormberg benytter seg av: "små turer er også turer." Jeg husker jeg fnøys av det da jeg leste det første gangen. Siden har det fulgt med meg. 

Friluftslivet og det å være ute i naturen er en så stor del av meg at jeg nødt til å ha en samkebit av den dagelig. Tur-hungeren blir derfor litt mettet når jeg tar meg en løpetur i skogen eller tenner et bål. Derimot blir jeg mer tursyk av å se bilder fra Valdresflya på Instagram. Takk og lov for at snøen nå endelig har kommet og kryper stadig lavere. Sesongens aller første skitur forrige helg var helt balsam. Samtidig nærmer jula seg med stormskritt. For meg blir nok denne julen den fineste hittil. For gjett hva: jeg skal bruke hele juleferien min på å gå med ski og pulk rundtom i Huldreheimen og Jotunheimen. Teltet skal med, Aron skal med og ikke minst Espen skal med! Langtur, hele 9 dager - minst (les her). Sammen skal vi skrive julas fineste romjulsvise og du skal få lesen den etterpå her på bloggen. Og ikke minst skal vi på førtur om ikke alt for lenge for å teste noe av det nye utstyret og sjekke området. Så selvom den siste måneden har vært litt kjip, så ser jeg meget positivt på desembermåneden og nyåret. Endelig er en ny sesong i gang, en ny fasen. 

Under kommer en oppsummering i bildeversjon av senhøsten 2014:
Aron i Enstadmarka i Trondheim


Kari disker opp reinsdyrtaco i Enstadmarka. Nydelig utsikt over Trondheimby
Trondheimby har aldri sett så stille ut. Nydelig lørdagskveld i Enstadmarka

Pizzaparty


Endelig kom snøen!
Sesongens første skitur ble gjennomført på Skeikampen
Far og datter på løpetur opp Mistberget (663 moh)

Musedalssæter

Musedalssæter


Alene med trikkeskinnene

Musedalssæter - Roåker

Nydelig vintermorgen på Budor

Budor

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar