søndag 19. mai 2013

17. mai på Blæja (1428 moh)

Det er noe speielt å feire 17. mai i fjellet med norsk flagg og med ski på beina. Du føler deg så norsk og nasjonalromantikken blomstrer i deg for fullt. Denne 17. mai-helga skulle feires i Sunnmørsalpene med pappa, Siri, Per og Astrid - en god Eidsvollgjeng med andre ord (flesteparten representert av den eldre banden). Natt til den 15. mai kom Siri og pappa fra Eidsvoll til Sogndal. De sov over hos med i Sogndal en natt, før vi dagen etter reiste Hellesylt hvor vi hadde leid oss en hytte. Astrid og Per skulle reise direkte fra Eidsvoll etter jobb den 16.

Den 17. mai våknet vi til solskinn og en behagelig varme. Shorts og t-skjorte ble dagens outfit, mens flagget ble festet til sekken. Vi kjørte inn Norangsdalen og parkerte ved Villa Norang. Vi måtte starte med skiene på sekken ca. 150 høydemeter før vi kom opp til snøen. Snøen var meget råtten til å begynne med, men etter hvert ble snøen bedre.

Villa Norang

17. mai-toget.

17. mai-toget
Søstrene sisters

Siri med Bleia i bakgrunnen. Slogen skimtes også i det fjerne.
Vi brukte god tid opp. Det var veldig varmt og varmen fra sola gjorde at det løsnet mye snø fra bratte heng, så det var mye dunder og brak rundt oss. Men vi holdt oss på trygg grunn. Etter ca. 4 timer, inkludert pause, var vi 1428 moh. Det blåste godt på toppen, men jeg fikk allikevel byttet til bunad. Er det 17. mai, så må bunaden på - ingen unntak. Den første delen var snøen utrolig fin, selv om det var sløsj, så var det helt nydelig å kjøre nedover. Lengre nede begynte det å lugge mer og snøen sugde utrolig mye. Men alt i alt em veldig fin nedkjøring i vakre omgivelser.

Det er deilig å være Eidsvolling i Sunnmøre

Pappa på toppen.

Familien Kjøren

Per

Astrid var den eneste av oss som gikk med fjellski, det resulterte i en del knall og fall nedover.

Selvportrett
Tilbake ved hytta fortsatte vi feiringen med champagne og jordbær. Etterpå grillet vi pølser, før spiste kake, is med bær og drakk kaffe. En fullverdig 17. mai fra start til slutt.